torstai 8. lokakuuta 2015

Kevin Ashton - How to fly a horse

Raskaiden kirjojen jälkeen sitä kaipaa jotain kevyempää ja koska edellinen kirja loppui kesken matkan jouduin valitsemaan jotain keskinkertaisten kirjojen keskeltä. Tämän kirjan otsikko oli sopivan neutraali ja olin unohtanut mistä se kertoo.

Tehokkuus! Tehokkuus! Tehokkuus! Tuotanto! Tuotanto! Tuotanto! Luovuus, kauan eläköön luovuus! Tämä kirja kertoo luomisesta ja keksinnöistä. Tämä kirja pitää jokaisen luovan tai luovaksi aikovan kuunnella. Kenestä tahansa voi tulla luova.

"Kun olen hyvällä tuulella ja voin hyvin, tai kun matkustan tai olen kävelyllä hyvän illallisen jälkeen, tai keskellä yötä kun en saa unta, ajatukset tulvivat mieleeni niin kevyesti kuin voi vain kuvitella. Mistä ja miten ne tulevat? En tiedä ja minulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ne jotka minua miellyttävät, säilytän ja hyräilen niitä itsekseni; ainakin niin minun on kerrottu tekevän. Kun olen saanut teeman, toinen melodia tulee ja linkittää itsensä ensimmäiseen suhteessa juuri oikein kokonaisuuden kannalta: vastakohdat ja jokainen instrumentti, ja kaikki nämä melodiset osat lopultakin muodostavat kokonaisen työn." - Mozart

Aika vaikuttava, inspiroiva lainaus ja näinhän se menee, vai mitä?! Paitsi että ei mene; koko Mozartin sanomaksi väitetty lainaus on väärennös ja yksinkertaisesti paskaa.

Tämä kirja kertoo siitä mitä luovuus on ja miten keksinnöt todellisuudessa tehdään. Ne eivät synny heureka -hetkinä tai itsestään. Jokaisen takana on kovaa työtä.

Pituus: 10h 52min
Nopeus: 1.6x
Lukija: Kirjailija itse (Kevin Ashton)
Ennakkopisteet: 4/5
Linkki: http://www.amazon.com/How-Fly-Horse-Invention-Discovery/dp/0385538596

Jälkilöylyt

Tämä kirjahan olikin ihan helevetin hyvä ja paljon parempi kuin osasin kuvitellakaan. Menee ehdottomasti uudelleen kuunneltavien listalle! 
Tämä ei ollut pelkästään tutkiva kirja, tämä oli innostava kirja joka kannustaa luomaan. Suosittelen kaikille - kiinnostuksen kohteista riippumatta. 

5+/5

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti