perjantai 26. tammikuuta 2018

Thomas Erikson - Idiootit ympärilläni

... Kuinka ymmärtää muita ja itseään   


Huhhei ja uusi etappi blogissani! Ensimmäinen äänikirja jonka ostin lähes täyteen hintaan ja tämä on muutenkin ehkä kohtuullisen ajankohtaisen tuore äänikirja. Olen niin innoissani että kirjoitukseni on luultavasti hyppivää ja vaikutan idiootilta. Sattumaa? Tuskin.

Kuten tiedätte niin minä pidän self-help kirjoista ja tälläisistä teoksista jotka jollain tapaa lupaavat että minusta voisi tulla parempi ihminen. Ehkä päinvastoin kuin voisi kuvitella, myös minä yritän kehittyä ihmisenä.

Tässä kirjassa kuvataan neljänlaisen viestijän/ajattelijan prototyypit jotka karkeasti ottaen ovat keltainen haihattelija, punainen johtaja, vihreä yleismies ja sininen insinööri. Kuunnellessani yritin sijoittaa ystäviäni ja kumppaniani johonkin näistä lokeroista ja varmaan tulkintani on heistäkin väärä.  Oli mielenkiintoista kuulla esimerkkejä näistä tyypeistä ja heidän kommunikaatiostaan.

Tietenkin minulla on myös oma aavistus siitä millainen itse saattaisin olla, mutta aion pyytää kumppaniani lukemaan tämän itse ja kertomaan sen jälkeen minulle olenko sellainen kuin kuvittelen - sillä muutostahan kannattaa tehdä vain oikeaan suuntaan. Jos tulkitsisin väärin olevani johtaja ja kehitän pehmeämpää puoltani (jollainen todellisuudessa olisin) niin saattaisin vain pahentaa omaa viestintääni vaikka se ei ole tarkoitus.

Lukija ei valitettavasti oikein minulle kolahda, tämä taitaa olla sama kuin oli "Olet hyvä tyyppi" kirjassa. Ei nyt huonoinkaan mutta kirja on hankala ja alkukieleltään ruotsia -> Ei helpoin tehtävä. Tämä näkyy ennakkopisteissäni - saattaisin muuten antaa 4.5.

Ennakkopisteet: 4/5
Pituus: 8h 24min
Nopeus: 1.3x
Linkki: https://kirja.elisa.fi/aanikirja/idiootit-ymparillani-kuinka-ymmartaa-muita-ja-itseaan



p.s. Kirjan nimi on kiva sanamuljaus ja tätä kannattaa hyödyntää hauskuutusmielessä kotona! Minä olen saanut jo parit mukavat itsetietoiset hetket aikaiseksi kun olen tuttavieni kanssa kertonut että ostin aivan juuri tietokirjan nimeltä "idiootit ympärilläni". Aivan oikeutetusti he tietysti tulkitsevat että tarkoitan heitä ja tilanteesta riippuen tähän uskomukseen jättäminen voi olla enemmän ja vähemmän sen arvoista. Ihan kuitenkin kaikille teille sanottakoon että en tarkoita teitä enkä ajattele noin. Minä olen se idiootti joka ei ymmärrä tai osaa viestiä oikein.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti